შაბათი, 27.04.2024, 08.58.47
მოგესალმები სტუმარი

მედიაკრიტიკა

                                                                  სამეცნიერო   ჟურნალი

მთავარი » მასალის არქივი

 

mediakritikis  patriarqi

 

   ნანა დოლიძე

 

 gindaT gaigoT ras vfiqrob televiziaze?

Tu gindaT ESeinaxoT erTi nawyveti ebraul-berZnul-renesansul-saganmanaTleblo-modernistul-dasavluri civilizaciisa, maSin girCevniaT aiRoT culi da daamsxvrioT yvela es mimarTuleba.”

 

                                                            marSal maklueni

 

aRsaniSnavia, rom cnobili mediamkvlevari erT-erTi yvelaze popularuli masobrivi sainformacio saSualebis –televiziis momxmarebeli da  televizoris aqtiuri mayurebeli arasodes yofila.

herbert marSal maklueni (1911-1980) – kanadeli ganmanaTlebeli, filosofosi, mecnieri, inglisuri literaturis profesori, literaturuli kritikosi, komunikaciebis Teoritikosi, sociologi.

mas uwodes “dasavleTis inteleqtualuri kometa”, “eleqtronuli saukunis winaswarmetyveli”, “niutonis da froidis Semdeg yvelaze didi moazrovne”, “mediakritikis patriarqi”, “popkulturis winaswarmetyveli”, “eleqtronuli epoqis ... კითხვის გაგრძელება »

კატეგორია: საიტის სიახლეები | ნანახია: 1508 | დაამატა: defaultNick | თარიღი: 01.02.2020

 

 

 

პროპაგანდა ქართულად

 

 ნანა დოლიძე

 

televizia yvelaze masobrivi da informaciis miRebis yvelaze popularuli saSualebaa. amasTan, mZlavri politikuri zemoqmedebis instrumenti, rasac obieqturi teqnikuri xerxebic emateba. teqstis, musikisa da moZravi gamosaxulebis fenomens yuradRebis mobilizebis, gafantvis an gadarTvis, emociebis marTvis, sazogadoebrivi azrisa da ganwyobis formirebaSi mniSvnelovani roli akisria da arc is aris SemTxveviTi, rom masobrivi komunikaciis saSualebebs meoTxe xelisuflebad naTlaven. televiziiT mowodebuli informacia yovelTvis ufro damajerebelia auditoriisaTvis, vidre Teoriuli an ideologiuri xasiaTis argumentebi. saqarTveloSi warmoebuli satelevizio saarCevno politika gansakuTrebuli TaviseburebebiT gamoirCeoda, romelic postsabWouri qveynisaTvis damaxasiaTebel, warsulidan aRorZinebuli tradiciisa da importirebuli, axlad SeZenili maRalprofesiuli teqnologiebis sinTezs warmoadgens. sabWouri tradicia, upirvelasad, satelavizio sivrcis marTvis meTodebis, saarCevno Sedegebis daTvlisa da dadgomis gacxadebaSi , xolo importirebuli, yvela im danarCeni satelevizio teqnologiis gamoyenebaSi gamovlinda, romelic aqtiurad iyo CarTuli winasaarCevno procesebSi. nebismieri Zalaufleba, im resursebis sistemaa, romlis saSualebiTac saerTo mizani miiRweva. saarCevno kompania, Sesabamisad sxva araferia Tu ara, am resursebis SenarCuneba, an gadanawileba an ki dapyroba, rogorc materialuri, aseve Zalovani, inteleqtualuri, adamianuri da rac mTavaria sainformacio resursebis. saxelisuflebo struqturebs kolosaluri sainformacio resursebis mobilizeba SeuZliaT da maTi saSualebiT arCevnebSi yovelTvis mimarTaven im teqnologiebs, rac maT momgebian poziciaSi Caayenebs. mayureblis cnobierebis dacva propagandistuli teqnologiebisgan sakmaod rTulia. winasaarCevnod, rusul internet-saitebze specialuri proeqtic ki gaCnda ,,interneti teleekranis winaaRmdeg” (1) ... კითხვის გაგრძელება »

კატეგორია: საიტის სიახლეები | ნანახია: 2184 | დაამატა: defaultNick | თარიღი: 02.03.2019

 

qarTuli telearxebis programuli strategiebi

                                          

 

 

televizia dRes, Tavisufali drois industriaSi umTavres adgils ikavebs, rac telearxebs aiZulebs auditoriis gafarToebaze izrunon. telemauwyeblobisaTvis satelevizio programis Sinaarss, mowodebuli informaciis arssa da mniSvnelobas, upiratesi roli akisria. Mmagram mayurebels ara ubralod ,,raRac” gadacemebi sWirdeba, aramed sainformacio, socialurad mniSvnelovani, problemuri, gasarTobi, saganmanaTleblo da SemecnebiTi. swored aq vlindeba telearxis programuli strategia, Tu ra mniSvnelovnebiT datvirTavs eTers da mayureblis ra interesebis gaTvaliswinebas SeZlebs.

Tanamedrove televiziebis damaxasiaTebeli niSania auditoriis maqsimalizaciisadmi ltolva _ swored es faqtori iqca saerTo televiziis ZiriTad ekonomikur kanonad. reklama _ dainteresebulia farTo auditoriis mqone telearxiT, telearxi ki swored auditoriis, rac SeiZleba farTo fenebis mobilizebiT da Sesabamisi programuli strategiis SemuSavebiT, prioritetebis dadgeniT, ZiriTadi orientirebis moniSvniT.

qarTul satelevizio sivrceSi TvalSisacemia satelevizio arxebis Janruli, Tematuri, programuli saxesxvaobebi. politizirebul sivrceSi telearxebi gansxvavebul polusebze lagdeba – erTis mxriv ,,rusTavi-2~, ,,imedi” ,,I arxi” da meores mxriv - ,,maestro” da ,,kavkasia”, romlebsac pirvel samTan SedarebiT mwire materialuri Tu teqnikuri bazisa, mauwyeblobis gavrcelebis SezRuduli SesaZleblobebi gaaCniaT. miuxedavad amisa swored am arxebis programuli prioritetebi gansazRvravs maTdami mayureblis interess.

qarTuli telekompaniebi mayurebels jamSi 70 gadacemas da 25 teleserials sTavazoben. Aqedan 20 ucxouri gadacemebis analogia, xolo 50 samamulo. serialebs rac Seexeba 25-dan mxolod 4 qarTuli da isic iumoristuli serialia.< ... კითხვის გაგრძელება »

ნანახია: 100648 | დაამატა: defaultNick | თარიღი: 01.09.2016

                  პროტესტის არშემდაგარი  ტელევერსია
 
ნანა დოლიძე

        9 აპრილიდან მოყოლებული დედაქალაქის ქუჩებში ათი-ათასობით ადამიანი ხელისუფლების მიმართ საკუთარი პროტესტის გამოსახატად გამოდის. ხელისუფლებისა და მისდამი კრიტიკულად განწყობილი საზოგადოების დაპირისპირება სატელევიზიო, ვირტუალურ სივრცეში ინაცვლებს. ტელევიზია ქმნის საზოგადოებრივ აზრს, პოლიტიკურ სიმპათიებსა თუ ანტიპათიებს, მანიპულირებს მაღალეფექტური საშუალებებით, მეთოდებითა, თუ ტექნოლოგიებით და ამ თვალსაზრისით სწორედ საზოგადოებრივი მაუწყებელი, გარკვეულწილად ანგარიშვალდებულია,  რომ საზოგადოების წინაშე ობიექტური რელობა  ასახოს. თუმცა, პროცესები საპირისპიროდ განვითარდა და ამუშავდა ძველი საბჭოური პროპაგანდისტული მანქანა, უკვე კარგად ნაცნობი და გაცვეთილი ტექნოლოგიებით, დაწყებული მნიშვნელოვანი ინფორმაციიდან ყურადღების გადატანის ტექნოლოგიით, კომპრომატების ომით, „რუსული ფულისა" და „აგენტების" იარლიყებით, არასასურველი რაკურსების გამოყენებით, ინფორმაციის მოწოდების ფრაგმენტულობის, პერსონალიზაციის საშუალებით, ანუ ყურადღების მობილიზებით არა მოვლენათა არსზე, არამედ მათ მატარებლებზე-პრეზიდენტზე, პოლიტოლოგებზე და ოპოზიციის წარმომადგენლებზე.         პროტესტის  მასობრიობა, სანახაობრიობა - რომელიც უმნიშვნელოვანეს წილად სწორედ ტელევიზიისთვის არის განკუთვნილი, ემოციური მუხტის შემცველია და ტელეეკრანზე ხილვისას გადამდები ეფექტი გააჩნია. ტელემაყურებლის გარეშე, სანახაობა კარგავს ზემოქმედების უნარს, ამიტომაც მანიპულირების საგნად იქცა  ათიათასობით შეკრებილი ადამიანის რაოდენობა. უმთავრესად რეპორტაჟები მიტინგიდან ამ პრინციპით იგებოდა. ორ ნაწილად გაყოფილ ეკრანზე პირველი კადრი დაცარიელებულ რუსთაველის პროსპექტს უჩვენებდა, თუმცა არა იმ „დროს", როდესაც მოქმედება ვითარდებოდა, არამედ მანამდე, სანამ ხალხი შეიკრიბებოდა. მეორე კადრი მიმდინარეს ასახავდა , თუმცა წინა პლანზე ჟურნალისტი გამოდიოდა და  ფონად მიმდინარე მოვლენა  ქმედითი აღქმის საგნად ვერ იქცეოდა. ერთის მხრივ მოვლენის ჩვენება, სადაც ფაქტის ხელშეუხებლობის პრინციპი უნდა იყოს დაცული და შემდეგი ეტაპი საზოგადოებისათვის მნიშვნელოვანი მოვლენის ირგვლივ არსებული  პოზიციების შეპირისპირების საფუძველზე რეალური სურათის შექმნა  და თუ იდეოლოგიური მისაზრებების გამო ფაქტი ჩარევისა და მანიპულირების საგანი ხდება , ხოლო დებატების ფორმატი, პოლიტიკური თოქშოუ, თუ საგამოძიებო ჟურნალისტიკის ჟანრები ქრება ტელეეკრანიდან - ობიექტური სურათის შქმნის ალბათობა მცირდება.          გერმანელი პოლიტოლოგი ნ.ბოლცი აღნიშნავდა რომ „ის თუ რას წარმოადგენს ესა თუ ის მოვლენა, თუ პოლიტიკოსი-ამის გაგება, მხოლოდ მედია ინსცენირების  გარემოშია შესაძლებელი. ის , რაც რეალურად ხდება საზოგადოებრივ  მოვლენად მხოლოდ ასახვის შემდეგ იქცევა". ის, თუ როგორ ასახავს ესა თუ ის  მაუწყებელი, ამა თუ იმ მოვლენასა, თუ პოლიტიკოსის პორტრეტს, ჩვენს შემთხვევაში  გამეფებულ იდეოლოგიას დაექვემდებარა. (2003 წლის მოვლენების განვითარება მნიშვნელოვანწილად „რუსთავი 2"ის დამსახურებაა, როდესაც საზოგადოების მობილიზება სამართლიანობისთვის  ბრძოლის ლოზუნგით ხდებოდა). საკნებით მოფენილი ქალაქი, რომელიც საზოგადოებრივი მაუწყებლისათვის მასში განთავსებულ  თანამოქალაქეთა, თუ სწორედ პრომოში „გახარებულ მევენახეთა" შეს ... კითხვის გაგრძელება »
ნანახია: 1548 | დაამატა: defaultNick | თარიღი: 03.11.2013

 
სიტყვის თავისუფლება
                                                                                                          
ნანა დოლიძე  


             
     ნებისმიერი  დემოკრატიული ქვეყნის  კონსტიტუციაში  აღნიშნული,  სიტყვის თავისუფლება,  საინფორმაციო  მოღვაწეობის,  ინფორმაციის  თავისუფალი  გავრცელების,  ნებისმიერი  იდეის,  მოსაზრების,  ინფორმაციის  თავისუფლად  მოპოვების  უფლება  ადამი-ანის  ბუნებრივ  უფლებათა  რიგში  დგება,  მიუხედავად  იმისა,  რომ  თავისუფლების  პრინციპები  და  ინფორმაციის  გავრცელებაზედა  მიღებაზე  კონტროლი,  ყოველთვის  აზრთა სხვადასხვაობას    იწვევდა.    რისი  ჩვენება  შეიძლება  ტელევიზიით?  რამდენად  თავისუფალია  ტელეჟურნალისტი  საკუთარი  აზრის  გამოხატვის  თვალსაზრისით?    დაშვებულია,  თუ არა ეთერში  განსხვავებული  აზრის  დემონსტრირება?    რა  ფორმებში და საზღვრებზე ხორციელდება  ინფორმაციაზე    კონტროლი?                

სატელევიზიო მაუწყებლობის  ისტორიამ   ნათლად  დაადასტურა,  რომ თავისუფლების  გამოცხადება  საკმარისი არ  არის  ჭეშმარიტი  თავისულებისთვის.  აუცილებელია   იმ  პირობების  შექმნა,  რომელიც  ამ  უფლების  რეალიზების  გარანტიებს  იძლევა.   მეორესაკითხია,  თუროგორშეიძლება  ამ  უფლების  მოპოვება,  როდესაც  საინფორმაციო-საკომუნიკაციო  საშუალებები  კერძო  საკუთრების   ფორმით  არსებობს  (გამონაკლისი საზოგადოებრივი მაუწყებელია) .       

ინფორმაციაზე  მკაცრი  კონტროლი, ცენზურა, როდესაც იმ პოლიტიკური დამორალური  ფასეულობების კრიტიკა  ირიცხება, რომელიც  სახელმწიფოში  დომინირებს, გამორიცხულია ძალაუფლების კრიტიკა და ის რაც გამეფებულ პოლიტიკურ ხაზთან და მორალურ კატეგორიებთან წინააღმდეგობაში მოდის კვალიფიცირდება დანაშაულად, ან საერთოდ იგნორირებულია.

ჩვენი   სატელევიზიო ჟურნალისტიკა  შორს  არის დამოუკიდებლობისგან და უფრო მეტად იმ პასუხისმგებლობრივი პოზიციისგან, რომელიც  ამ  პროფესიის  ადამიანების  შემოქმედებითი  მოღვაწეობის  ამოსავალი  უნდა  იყოს.   ყურადღების  გადატანის,  ინფორმაციის  ფრაგმენტულობის, მუდმივი  შთაგონების,  პოპულიზმის,  „დუმილის  სპირალის"  და  სხვა  მრავალი,  უკვე  პრაქტიკით  დახვეწილი  მანიპულირების  მეთოდების  წყალობით,  ქართული  სატელევიზიო  სივრცე& ... კითხვის გაგრძელება »

ნანახია: 1836 | დაამატა: defaultNick | თარიღი: 14.06.2012

სექციის კატეგორიები
საიტის სიახლეები [3]
შესვლის ფორმა
ძებნა
კალენდარი
«  აპრილი 2024  »
ორსამოთხხუთპარშაბკვ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
ჩანაწერების არქივი
სტატისტიკა

საავტორო უფლებები დაცულია
Copyright MyCorp © 2024 |